Frågor och svar

OM COMIC CON STOCKHOLM


Vilka är vi?

Comic Con Stockholm är Nordens största och mest spännande mässa för populärkultur, som samlar allt inom TV & film, comics, cosplay, gadgets, kläder och leksaker under ett och samma tak. Tillsammans med Gamestop  erbjuder vi även ett dedikerat spelområde med alla de största spelföretagen och det senaste från spelvärlden.

Vad vi gör?

Vårt mål är att erbjuda den bästa publika mässan för modern populärkultur. Vårt mässgolv är packat med aktiviteter från Esport och Cosplaytävlingar till det senaste inom TV & film och spel.

Utöver detta erbjuder vi också ett dedikerat Comic Village område för serie- och bokförlag och självständiga serietecknare/skapare samt ett Youtube-område med möjlighet att träffa dina Youtube-stjärnor.

På alla våra scener kan man också ta del av intressanta presentationer, paneldiskussioner samt frågepaneler med våra inbjudna kändisgäster, som även erbjuder autografsigneringar och fotomöjligheter i vårt Talent Signing-område..

Comic Con Stockholm är DET eventet som hyllar allt inom populärkultur, och får inte missas av någon som har ett intresse inom dessa områden!

Var sker Comic Con Stockholm?

Comic Con Stockholm 2017 går av stapeln på Kistamässan i Kista, strax norr om Stockholm, tillsammans med vår partner Gamestop som kommer erbjuda allt det senaste från spelvärlden med de största spelföretagen.

ALLMÄNT


Vilka är öppettiderna?

Comic Con Stockholm är öppet 15-17 september 2017.

Fredag
15.00-21.00

Lördag
09.00-19.00

Söndag 
09.00-18.00

Finns det garderob?

Ja, garderob finns precis innan entrén till själva mässgolvet.

Finns det bankomat?

Ja, det finns en bankomat uppe i entréhallen. Vår rekommendation är dock att du redan har med dig kontanter då det finns en stor risk för långa köer.

Kommer utställarna ta kortbetalning?

Vissa utställare tar kortbetalningar men inte alla. Vi rekommenderar därför att du har med dig kontanter.

Hur mycket kontanter bör jag ha med mig?

Ta med dig så mycket som din budget tillåter.

Vad finns det för matutbud på Kistamässan?

Det finns både en stor mässrestaurang, och mindre caféer i lokalen, med både rejäl och enklare mat.

Kommer det serveras alkohol?

Comic Con Stockholm är ett alkoholfritt evenemang.

Kan jag ta med mig egen mat och dryck?

Ja, vi rekommenderar att du tar med mycket vatten, och du får ta med enklare snacks och mackor.

BARN


Är eventet barnvänligt?

Ja! Vi välkomnar barn och barnfamiljer som en självklar del av Comic Con Stockholm.

Dock rekommenderar vi att ni planerar ert besök på söndagen eller fredagen som oftast är lite lugnare, i synnerhet om ni har barnvagn.

Går barn in gratis?

Alla barn upp till 4 år går in gratis på Comic Con Stockholm. Utöver detta har vi specifika barnbiljetter till rabatterat pris för barn mellan 4-12 år.

Kan mitt barn besöka eventet utan förälders sällskap?

Vi rekommenderar alla barn under 12 år att komma med vuxens sällskap, men det är inget krav. Barn över 12 år får gärna besöka mässan själva, under förälderns tillåtelse och fulla ansvar. Det är ett väldigt stort event och vi kan inte ta något ansvar över barn som kommer utan förälder. Aktiviteter och åldersgränser för speltest etc. står utställarna själva för.

BILJETTER


När släpps biljetterna?

Biljetter kommer att kunna köpas i god tid innan eventet, och förköpsbiljetter ger dig garanterat inträde till eventet.

Vad ingår i biljetten?

Vid köp av en biljett till Comic Con Stockholm får du tillgång till hela eventet under de tider och dag(ar) som står på din biljett.

Din biljett ger dig:

  • Tillträde till alla scenaktiviteter och paneler (i mån av plats)
  • Tillträde till hela mässgolvet och utställaraktiviteter (åldersgräns kan gälla för vissa spel)
  • Möjlighet att träffa dina favoritkändisar och inbjudna gäster (autografer och foton kostar extra)

Hur levereras min biljett?

De köpta biljetterna distribueras via e-post tillsammans med en bokningsbekräftelse. Dessa skickas direkt efter genomförd betalning till den e-postadress som anges i registreringen.

Jag har inte fått in biljett, vad gör jag?

Mer information kommer inom kort.

Kan jag byta dag på min köpta biljett?

Våra köp- och kundvillkor informerar tydligt att biljetter ej är ändrings- eller återbetalningsbara.

Kan jag sälja vidare min biljett?

Biljetter inte får säljas vidare eller erbjudas i tävlingar, eller i samband med erbjudande av annan produkt eller tjänst utan skriftligt medgivande från Kistamässan.

Det står att biljetterna till vald dag är slut, kan jag köpa på plats?

När biljetterna för vald dag sålt slut, så kommer man inte kunna köpa biljett på plats. Detta är för att säkerställa att vi inte tar in för mycket folk enligt de säkerhets- och brandregler som finns.

Måste jag betala extra för att ta del av alla scenaktiviteter och frågepaneler?

Alla scenaktiviteter och frågepaneler ingår i biljettpriset. Observera dock att det finns begränsade sittplatser till varje scen, och erbjuds i mån av plats. Se därför till att vara i tid till den scenaktivitet eller frågepaenel som du vill se.

Behöver jag skriva ut min biljett?

Man kan välja att skriva ut sin biljett eller ta med och visa upp den mobila biljetten.

Kan jag få min biljett återbetald om jag inte kan gå?

En bokning kan ångras fram till dess att betalning har skett. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter. När betalning har skett är Kunden därför bunden av sitt köp. Återbetalning av köpt biljett är ej möjligt.

HANDIKAPPSBILJETTER & TILLGÄNGLIGHET


Är eventet handikappanpassat?

Ja, hela Kistamässan är handikappanpassat. Observera dock att mässgolvet oftast är väldigt välbesökt och ibland väldigt trångt med mycket folk i rörelse hela tiden. Fredag och söndag brukar som regel vara något lugnare.

Finns det specialbiljetter för handikappade?

Nej, men vi tillåter en ledsagare att gå in gratis med någon som behöver det så länge dokumentation kan visas.

FILMNING & FOTOGRAFERING


Kan jag själv filma och fotografera?

Ja. Men du måste se till att få ett godkännande från personen som du vill fotografera eller filma. Om personen ej godkänner, måste du respektera detta.

Kommer jag att bli filmad och/eller fotad?

Ja, vårt event lockar väldigt mycket lokal- och nationell press, och vid köp av en biljett godkänner du att du kan komma att filmas och/eller fotas.

SPECIAL GUESTS


Hur får jag reda på vilka som kommer?

Håll ögonen öppna på vår hemsida och sociala kanaler. Vi finns på Facebook, Instagram och Twitter!

När kommer ni utannonsera era gäster?

Vi utannonserar gäster så fort vi fått en officiell bekräftelse på att de kan komma. Detta kan ske när som, och sker löpande fram till mässans start.

Kan ni bjuda min favoritgäst?

Vi lyssnar till all feedback och förfrågningar vi får via våra sociala kanaler och vi försöker vårt bästa för att få hit de gäster som ni önskar (vi vill ha dem hit också!). Dock så har flertalet möjliga gäster väldigt späckade scheman så det är ibland väldigt svårt att kunna garantera en specifik gästs närvaro.

Hur träffar jag min favoritgäst?

Alla våra gäster kommer att delta i frågepaneler, samt finnas tillgängliga för autografer och fotografering i vår Special Guest Area på mässgolvet. Håll ögonen öppna på vår hemsida efter vårt aktivitetsschema som kommer lista vilka tider just din gäst finns tillgänglig. Detta kommer oftast 2-3 veckor innan mässans start.

Varför har min favoritgäst avbokat sitt besök?

Alla våra gästers deltagande är beroende av deras individuella scheman. Ändringar sker hela tiden, då de t ex kan ha blivit återkallade till en inspelning eller uppbokade av en ny filminspelning, vilket gör att de ej längre kan delta.

Den gäst jag ville träffa har ställt in sitt besök. Kan jag få pengarna tillbaka på min köpta biljett?

Tyvärr kan vi inte återbetala en köpt biljett. Vi förstår att det är väldigt tråkigt att du inte får chansen att träffa din favoritgäst, men vi lovar att det finns mycket annat kul på eventet som du kan ta del av.

AUTOGRAFER & FOTOMÖJLIGHETER


Kan jag ta med mig något eget hemifrån och få signerat?

Ja, men kostnaden för en autograf är densamma.

Jag tog inte med mig något eget hemifrån som de kan signera, vad gör jag?

Alla gäster har ett urval av foton tillgängliga för dig att välja bland. Priset för en autograf inkluderar ett valfritt foto som de signerar på.

Kan jag boka en autograf på förhand?

Tyvärr kan vi inte erbjuda förbokningar av autografer. Alla signeringar sker på plats i vår Special Guest Area under de utsatta tider som anges i aktivitetsschemat.

Hur mycket kostar en fotografering?

Priserna varierar från gäst till gäst. Kolla vår Special Guest-sida för mer information.

Kan jag ta en selfie med min favoritgäst?

I de flesta fall är detta inte möjligt. Om gästen ifråga godkänner det så kan det vara ok, beroende på hur långa köer det är. Detta beslut tas på plats av vår personal.

Kan jag boka en fotografering på förhand?

Tyvärr kan vi inte erbjuda förbokningar av fotograferingar. Alla fotograferingar sker på plats i vår Special Guest Area under de utsatta tider som anges i aktivitetsschemat.

Hur många personer får vara med på fotograferingen?

Ni kan vara upp till två vuxna och två barn på en fotografering med en gäst. Observera dock att ni endast kommer få ett foto utskrivet per köpt fotografering.

Hur länge måste jag vänta på att få mitt foto utskrivet?

Alla foton kommer att skrivas ut under samma dag som du tog fotot. Exakt väntetid är helt beroende på hur stort tryck det varit under fotografisessionen, och i de flesta fall får man återkomma till vår Special Guest Area senare under dagen för att hämta upp sitt foto då.

Vilken bakgrund används vid fotograferingen?

I normala fall är det en Comic Con Stockholm-brandad bakgrund. I vissa fall kan det även vara andra varumärken, om det är en sponsor som köpt ytan som en del i ett större sponsorpaket.

Vilken tid börjar autograf- och fotografisessionerna?

Exakta tider för detta kommer att utannonseras i aktivitetsschemat som normalt publiceras 2-3 veckor innan eventet. Vissa ändringar kan komma att ske. I normala fall så sker fotografisessionerna tidigt på dagen, medan autografsessionerna startar efter lunch.

Jag missade min favoritgästs autograf-/fotograferingssession. Vad gör jag?

Våra gästers scheman är väldigt packade, och vi har inte mycket möjligheter till flexibilitet. Dock så får ni gärna testa att gå till vår Special Guest Area för att se om det går att ordna en extra session.

Var god observera att det inte kan garanteras, och kommer vara helt beroende på gästens tillgänglighet.

Jag vill se en scenaktivitet som sker samtidigt som en specifik gästs autograf-/fotograferingssession. Vad gör jag?

Vi försöker vårt bästa för att planera ett så bra event som möjligt. Dock är det ibland oundvikligt att vissa aktiviteter krockar. Försök att planera ditt besök på samma sätt som du skulle gjort på en musikfestival, där du gör ett prioriteringsschema i förväg på saker du absolut inte får missa.

COSPLAY


Finns det något omklädningsrum där jag kan byta om?

Nej, tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda ett omklädningsrum. Vi har ett dedikerat omklädningsrum för dig som deltar i någon av våra cosplaytävlingar.

Vilka regler gäller för vapen, replikor etc?

All information hittar du under vår dedikerade Cosplay-sida.

Får man cosplaya på eventet?

Mer än gärna! Vi har väldigt många besökare som cosplayar på Comic Con Stockholm.

Måste jag cosplaya?

Nej, det behöver du inte. Ta dina bekvämaste kläder och skor, och sväng förbi som du är!

Mitt armband passar inte för min dräkt. Vad kan jag göra?

Du får inte ta av dig ditt armband då detta är bevis på att du köpt biljett. Du måste kunna uppvisa ditt armband om så krävs.

SCENAKTIVITETER


Är dessa inkluderade i biljettpriset?

Alla scenaktiviteter och panelsessioner är inkluderade i biljettpriset. Observera dock att alla våra scener har begränsade sittplatser, så först till kvarn gäller.

Vart sker alla scenaktiviteter?

Alla scenaktiviteter sker på våra allokerade scener. Vår två huvudscen finns placerad inne vid mässgolvet, medan våra mindre scener finns på nedervåningen (följ skyltning på plats).

Kan jag filma och fota?

Vissa presentationer och/eller panelsessioner kan ha restriktioner gällande foton och filmning. Detta informeras det om i början av scenaktiviteten i sådana fall.

UTSTÄLLARE


Vilka utställare finns på plats?

Vi kommer utannonsera utställare kontinuerligt på vår hemsida och sociala medier fram till eventets start. En fullständig lista på utställare kommer ni kunna hitta här, cirka en vecka innan start.

Hur blir jag en utställare?

Vänligen vänd dig till vår säljansvarige.